Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2013

Η κληρονομιά ΑΝΤΡΕΙ ΜΑΚΙΝ

Η Κληρονομιά
ΑΝΤΡΕΙ ΜΑΚΙΝ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΦΥΤΡΑΚΗ


  Η Σαρλοτ Λεμονιε ειναι μια γυναικα ξεχωριστη, διαφορετικη απο τις αλλες. Γεννημενη και μεγαλωμενη στη Γαλλια απο Ρωσο πατερα και Γαλλιδα μητερα φευγει για τη Μοσχα λιγο μετα το ξεσπασμα του πρωτου παγκοσμιου πολεμου. Εκει θα εγκατασταθει μαζι με τη μητερα της σε ενα απομακρυσμενο χωριο, τη Σαρανζα, χαμενο καπου στην αχανη ρωσικη στεπα. Θα επιστρεψει στο Παρισι κατα τη διαρκεια του πολεμου αλλα η απωλεια και των τελευταιων συγγενων της εκει θα την αναγκασουν να γυρισει πισω στη Ρωσια, οπου θα δημιουργησει οικογενεια και θα περασε το υπολοιπο της ζωης της. Στο τελευταιο της αυτο ταξιδι απο το Παρισι στη Μοσχα θα παρει μαζι αθελα της αντι για τη βαλιτσα με τα υπαρχοντα της, τη λεγομενη βαλιτσα της Σαρανζα, τον μοναδικο συνδεσμο με την πατριδα της, στην οποια φυλα συγκεντρωμενα αποκομματα παλαιων εφημεριδων και φωτογραφιες ενος αλλου κοσμου, της Γαλλιας της belle epoque. Αυτος ο σωρος κιτρινισμενων εφημεριδων και εικονων θα αποτελεσει το παραθυρο του μικρου Αντρει και της αδερφης του σ εναν καινουργιο κοσμο. Το βασιλικο γευμα του τσαρου Νικολαου στο Elysee, ο θανατος του Felix Faure στην αγκαλια της ερωμενης του, καθε βραδυ η Σαρλοτ καθισμενη στο μικρο μπαλκονι στη Σαρανζα, υπο το φως της γαλαζιας λαμπας, τους αφηγειται ιστοριες γαι μια χωρα που στα ματια τους φανταζει εξωτικη, σαν μια αλλη Ατλαντιδα που αναδυεται μεσα απο την απεραντοσυνη της ρωσικης στεπας. Η Γαλλια της Σαρλοτ ειναι η Γαλλια των αρχων του 20ου αιωνα, η Γαλλια με τις δαντελες, τα αρωματα, τη σαμπανια. Η Σαρλοτ ανοιγει τη βαλιτσα και παραλληλα μ αυτη κι εναν νεο οριζοντα ανεξερευνητο, συναρπαστικο. Σε εκεινη την ισμπα, χαμενη στη μεση του πουθενα, ο Αντρει θα ερθει αντιμετωπος με δυο εκ διαμετρου αντιθετους κοσμους, θα αναζητησει την ταυτοτητα του, θα προβληματιστει γυρω απο τον ερωτα, την προδοσια, την εξουσια. Καθως βαινει προς την ενηλικιωση ο Αντρει θα απαρνηθει τις γαλλικες του ριζες, προσαπτοντας τους την περιθωριοποιηση και τον στιγματισμο που εχει υποστει απο τους συμμαθητες του ολα αυτα τα χρονια. Οταν ομως την ανατροφη του αναλαμβανει η Ρωσιδα θεια του που αντιπροσωπευει τη Ρωσια της επανασταστασης με τους χιλιαδες νεκρους και το πολικο ψυχος θα συμφιλιωθει και παλι με τη γαλλικη του καταγωγη. Μια δεκαετια μετα ο Αντρει θα μεταναστευσει στη Γερμανια για σπουδες αλλα απογητευμενος απο την πορεια του εκει θα καταφυγει στο Παρισι οπου και διακατεχομενος απο μια εντονη νοσταλγια  για το παρελθον του στη Ρωσια και κυριως την αγαπημενη του Γαλλιδα γιαγια, αποφασιζει να καταγραψει τη ζωη της σε βιβλιο κανοντας χρηση της γαλλικης γλωσσας. Ζητα μαλιστα αδεια να ταξιδεψει στη Ρωσια για να φερει τη Σαρλοτ πισω στη Γαλλια αλλα μεχρι να κινηθουν οι διαδικασιες δυστυχως εκεινη φευγει απο τη ζωη.
  Η ''κληρονομια'' εχει αυτοβιογραφικο χαρακτηρα. Αφηγητης και πρωταγωνιστης ειναι ο ιδιος ο συγγραφεας. Ο Μακιν στο συγκεκριμενο βιβλιο του αξιοποιει αυτο που συναντουμε συχνα στο εργο του Προυστ, τη λεγομενη memoire des sentiments, τη μνημη των αισθησεων, τον τροπο δηλαδη, με τον οποιο οι αισθησεις μας αλληλεπιδρουν με τη μνημη μας ετσι ωστε τα αισθητικα ερεθισματα που προσλαμβανουμε να ανασυρουν μνημες του παρελθοντος. Με εντονη τη συνειρμικη σκεψη, ο Αντρει ανακαλυπτει τη Γαλλια των γλαφυρων περιγραφων της γιαγιας του σε αντικειμενα, εικονες, συμπεριφορες, μυρωδιες που συναντα στη Ρωσια. Οι λεξεις γινονται εικονες καθοριζοντας τα ορια αναμεσα σε δυο διαφορετικους πολιτισμους. Οντας διχασμενος μεταξυ της εκλεπτυσμενης Γαλλιας και της πιο σκληροπυρηνικης Ρωσιας, ο συγγραφεας ειναι τρανταχτη αποδειξη της συγχυσης που προκαλει η διττη πολιτιστικη ταυτοτητα στον ανθρωπο, ο οποιος στα χρονια της εφηβειας αναζητα επιμονως τον εαυτο του, για να συνειδητοποιησει οτι η απαντηση στο υπαρξιακο του ερωτημα μπορει να δοθει μονο οταν αποδεχθει οτι παντα και οι δυο κουλτουρες θα συνυπαρχουν μεσα του. Αλλωστε, αυτος ακριβως ο συγκερασμος των δυο διαφορετικων κοσμων συνιστα την πραγματικη του κληρονομια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου